tiistai 17. maaliskuuta 2015

147.


Olin lukenut ääneen monta sivua, kun huomasin, että ne jotka ei hölpöttänyt omiaan, oli keskittyny omiin kirjoihin. Päätin, että Salainen puutarha saa jäädä tauolle. Arvottiin seuraava iltasatu Katto-kassisen ja Veljeni leijonamielen väliltä. Yksi halusi Veljeni leijonamielen, koska siinä on lohikäärmeen kuva. Toinen halusi Veljeni leijonamielen, koska se on ritarisatu ja koska rakastaa ritarisatuja. Kolmas halusi sen, koska siskokin halusi. Yksi ei olisi halunnut kumpaakaan.

Nyt meillä on kesken Fedja-setä, Meidän Marikki, Salainen puutarha ja Veljeni leijonamieli. Mutta eihän satujen lukemisen kuulu olla suorittamista. Luetaan fiiliksen mukaan.

"Arvatkaas mikä minusta on hauskaa. Minusta on hauskaa maata vanhanaikaisessa kaappisängyssä semmoisessa vanhanaikaisessa keittiössä ja jutella Joonatanin kanssa, kun tulen kajo lepattelee seinillä, ja jos katson ikkunasta, niin näen kirsikkapuun oksan, joka kiikkuu hiljaa iltatuulessa. Ja tuli liedessä hiipuu hiipumistaan kunnes enää vain kekäleitä on jäljellä, ja huoneen nurkissa alkaa hämärtää ja minua unettaa yhä enemmän ja minä makaan vuoteessa enkä yski ensinkään ja Joonatan kertoo minulle juttuja. Hän kertoo ja kertoo, ja viimein hänen äänensä kuulostaa minusta enää vain semmoisilta kuiskauksilta taas, ja niin minä nukahdan. Juuri tästä minä pidän, ja tämmöistä oli silloin ensimmäisenä iltana Ritarlassa, ja sitä varten minä en sitä ikänä unohda." (Astrid Lindgren)

3 kommenttia:

  1. Hei, kiitos Sinulle . Sain ahaa- elämyksen , kokeilenpa minäkin tänäiltana lukea nuorimmaisilleni jotain kirjaa, pitää miettiä, mikä kiinnostaisi heitä..Pidä peukkua minulle, että he innostuvat kuuntelemaan, ovat sen verran isoja, mutta sehän on mtä parhainta yhdessäoloa :) lapsien kanssa, jotka ovat jo sylistä kasvaneet ulos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Astrid Lindgrenin kirjat on ihan parhaita. Löytyy jokaiseen makuun. 😊 Ja näihin jaksaa äitikin keskittyä.

      Poista
  2. pojat ei meillä taho malttaa kuunnella,lukevat jo mieluummin itse..

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!