lauantai 3. tammikuuta 2015

123.


Harva äiti voi olla eläkeikään asti kotiäiti. Suomen laki sanoo, että kolmevuotiaitten lasten äitien paikka on muualla kuin kotona. Jotenkin nuin. Säännöllisesti ylä-asteelta asti olen ressannu ja hermoillu, missä on mun paikka. Työpaikat on tällä seudulla nyt tiukassa, eikä mulla ole kutsumusammattia. Ja kohta on kuopuksen 3-vuotissynttärit.

Ja mitä minä teen. Mietin miksi lusikkalaatikossa on Peppi Pitkätossun naapuri Tommi. Mietin laittaisinko rieskataikinaan eilisen pottumuusin. Mietin, että pitäskö ostaa omaan kirjahyllyyn muitakin muumi-kirjoja, vai vaan lainata kirjastosta. Taikatalvi pitää kuitenkin tänään lukea loppuun esikoiselle. Ja mietin, että pitäiskö mun mennä käymään ulkona. Tyttöjen lumilinnaan kuulosti aamulla tulevan pyöreä ikkuna, juhlasali ja yläkerta, ja nyt iltapäivällä siinä olikin vasta vähän alkua ja yksi lumipallo. Pähkäilen ihan tosissaan mikä idea on lasten uudessa smurffi-pelissä, ku ei päästä jättisammakon ohi.

Tänään minun ei tarvi tehdä mitään suuria päätöksiä. On aika levollinen olo. Nyt mua tarvitaan vielä kotona. Joskus mulla voi olla työpaikka, tuskin unelmatyö, mutta varmasti hyvä työ. Unelmiahan voi toteuttaa muuallakin kuin työpaikalla, vaikka kotona ja vaan omaksi iloksi.

6 kommenttia:

  1. Voi Erja unelmia voi ja pitää toteuttaa juuri kotona.Paras paikka johon aina palataan kuka mistäkin kuten nuoreni sanovat.Asioilla on tapana järjestyä sanon minä kuten mummoni.
    Hali.

    VastaaPoista
  2. Samoja mietteitä täällä. Tosin itellä on hyvä ihan kiva ammatti.. Mutta ei vakituist työpaikkaa. Nuorimmainen lähenee 9 kuukautta ja sitä myöten pitäis ilmoittautua työkkäriin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ite halusin jäähä kotiin, kun oma äiti oli aina töissä. Mutta nyt mietin teinkö karhunpalveluksen, lapset ei osaa olla yhtään yksin, eikä kaikki ole enää päiväkoti-iässä. Mutta luotan, että joku ratkaisu tähänkin löytyy. :)

      Poista
  3. En kadu, enkä päivääkään vaihtaisi kotiäitinä omien lasten kanssa vietetystä ajasta--täyspäiväisesti 22vuotta--viimeisinä vuosina sanoin itselleni samoin:näinhän minä olen itse halunnut.--Sen jälkeen enemmän tai vähemmän osa-aikaisissa töissä 11vuotta.--Että sinäkin ehdit vielä vaikka mitä...:)Ratkaisu tipahtaa eteesi..:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tästä! Varsinki tuo "ratkaisu tipahtaa eteesi" on lämmittäny mieltä. :)

      Poista

Kiitos kommentista!